RBM Ana, den ultimata stolen för alla sammanhang, firar sin 30-årsdag

RBM Ana, den berömda klassikern och en av RBM:s bästsäljare, firar sin 30-årsdag med en ny retrolook. Ana är det kreativa resultatet av den hyllade industridesignern Tias Eckhoffs designidé.

 

Mycket stol för pengarna. Det är en förklaring till varför RBM Ana har blivit en sådan designsensation. Över 1,5 miljoner sålda stolar har möblerat aulor, cafeterior, mässlokaler och matsalar runt om i Norden under de senaste 30 åren.

Ana är en av RBM:s allra mest populära stolar och kombinerar stilren minimalistisk form med en ergonomiskt utformad sits. Efter tre årtionden är det faktiskt dags att konstatera att den här favoriten har blivit en retroklassiker.

Tias Eckhoff, den framstående designern som ursprungligen skapade stolen Ana, lanserar nu klassikern igen tillsammans för Scandinavian Business Seatings varumärke RBM. Födelsedagsupplagan har fyra nya ramfärger – röd, vit, mörkblå och kolgrå – som alla matchar stolens sits.

– Det är spännande att återuppleva den här designen trettio år senare – och ge den en helt ny twist, säger Eckhoff om lanseringsprojektet och berättar att tanken bakom projektet var att behålla den rena, funktionella enkelheten som gjorde Ana så populär.

– Samtidigt ville vi framhäva stolens rötter i 1980-talet med färgkombinationer som var typiska för den tiden. Som designer är det en enorm ära att kunna återuppliva en originaldesign som har hållit i sig under tre årtionden.